Ο αντίλογος για την «Φθινοπωρινή Οδύνη»…

Από το 'Πρώτο Θέμα' της 5/4

Από το 'Πρώτο Θέμα' της 5/4

Σε σχέση με όσα σου έλεγα εδώ για την ταινία «Φθινοπωρινή Οδύνη» (Güz Sancisi) της Τομρίς Γκιριτλίογλου, που κάνει αίσθηση αυτό τον καιρό στην Πόλη, παραθέτω και το σημερινό άρθρο της Μαριελίνας Μελά στο «Πρώτο  Θέμα», όπου υπάρχει συνέντευξη της τουρκάλας ηθοποιού Μπερέν Σαάτ, που παίζει τη ρωμιά πόρνη, ρόλος ο οποίος έδωσε «πάτημα» σε κάποιες ευαίσθητες αλλά και σε άλλες εθνικιστικές φωνές ότι η ταινία, αντί να γεφυρώνει τα παλιά πάθη, ουσιαστικά μας συκοφαντεί.

Οπως σημειώνεται στο ρεπορτάζ: «η ταινία έρχεται για να ταράξει τις συνειδήσεις δύο λαών, έστω και αν πραγματεύεται με «λάιτ» τρόπο το πογκρόμ των γειτόνων μας Τούρκων εναντίον των Ελλήνων της Πόλης στα γεγονότα του ’55. Το φιλμ που θα βγει στις ελληνικές αίθουσες στο τέλος Απριλίου σκιαγραφεί μονόπλευρα το σκηνικό τρόμου των γεγονότων που εξελίχθηκαν τον Σεπτέμβρη του 1955, όταν 600.000 Ελληνες εκδιώχθηκαν με βίαιο τρόπο από την Κωνσταντινούπολη«.

Ο αντίλογος στην αρχικά θετική εικόνα, που προκάλεσε η ταινία, προέρχεται από τον Νίκο Ουζούνογλου, Κωνσταντινουπολίτη και καθηγητή του ΕΜΠ, που μιλά στο «ΘΕΜΑ» για την ταινία και τις ιστορικές ανακολουθίες της:

«Η ταινία παραποιεί τα όσα συνέβησαν τον Σεπτέμβριο του 1955. Στην ουσία, μάλιστα, επιχειρεί να δώσει άλλοθι στους υποκινητές των Σεπτεμβριανών. Οτι δήθεν δεν ξέσπασαν τα επεισόδια ύστερα από ένα οργανωμένο σχέδιο που ήθελε τον αφανισμό των Ελλήνων, αλλά ότι οι Τούρκοι αυθόρμητα άρχισαν να καταστρέφουν τις ελληνικές συνοικίες ως αντίποινα για το Κυπριακό. Παράλληλα, παρουσιάζει τους Ελληνες με εμφανώς αρνητική διάσταση, υιοθετώντας πλήρως τις τουρκικές προκαταλήψεις. Οι Ελληνες εμφανίζονται ως κλέφτες και οι Ελληνίδες ως πόρνες που τις εκδίδουν οι μητέρες τους. Επιχειρεί να δημιουργήσει δηλαδή μια στρεβλή εικόνα για τους Ελληνες, η οποία δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Υπάρχει βέβαια μια προσπάθεια από λίγους Τούρκους να παραδεχτούν τα πραγματικά αίτια που οδήγησαν στα Σεπτεμβριανά, όπως η ιστορικός Ντιλέκ Γκιουβέν. Η κυρία Γκιουβέν, μάλιστα, έχει τοποθετηθεί για τη συγκεκριμένη ταινία αναφέροντας ότι επιχειρεί να δώσει άλλοθι στο βαθύ κράτος. Στην καλύτερη περίπτωση, το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι πως η ταινία ναι μεν φέρνει ξανά στην επιφάνεια το συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά το κάνει με λάθος τρόπο«.

Η άποψή μου: δεν μπορούμε να περιμένουμε να «σπάσουν» παγιωμένες αντιλήψεις, που δημιούργησε  διαχρονικά η τουρκική κρατική προπαγάνδα,  μέσα σε λίγους μήνες ή εξ αφορμής μίας λαϊκής ταινίας.  Και μόνον, όμως, το ότι τίθεται εκ νέου δημόσια ένα θέμα «ταμπού» για την Τουρκία και καλλιεργείται η συζήτηση και ο προβληματισμός ανάμεσα στους απλούς πολίτες, αυτό είναι πρόοδος και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπισθεί… Παραθέτω ξανά τα λόγια του Γιλμάζ Καράκογιουνλου, συγγραφέα του βιβλίου, στο οποίο βασίστηκε το σενάριο της ταινίας: «Ήμουν μάρτυρας των γεγονότων και με επηρέασαν βαθιά. Έγραψα αυτά που είδα … εκείνη την ημέρα ήμουν στην οδό Μεσρουτιγέτ του Πέρα, μπροστά από τα ξενοδοχεία «Μπριστόλ» και «Λόντρα». Άκουσα φασαρία και έτρεξα προς την Ιστικλάλ. Εκεί είδα  τις βιαιότητες να εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια μου και έφριξα. Ψυγεία έπεφταν από τον πέμπτο όροφο. Λεηλασίες στα καταστήματα. Ένας 16χρονος νέος χτυπούσε με ένα ξύλο μια γυναίκα. Σήμερα αυτός ο 16χρονος θα είναι 70 ετών και θέλω να τον ρωτήσω: Μα δεν ντρέπεσαι;».

Για το έργο της Ντιλέκ Γκιουβέν εν σχέσει με τα Δεκεμβριανά, βλ. εδώ.

Η άποψη ενός Πολίτη, εδώ.

Κριτική για την ταινία, εδώ, και για το βιβλίο, εδώ.

Παρουσίαση της ταινίας, εδώ και εδώ.

~ από Ταξιδιώτης στο 5 Απριλίου, 2009.

7 Σχόλια to “Ο αντίλογος για την «Φθινοπωρινή Οδύνη»…”

  1. Καταρχήν ευχαριστώ για την πληροφορία ότι η ταινία θα παιχθεί τέλη Απριλίου στην Ελλάδα. Εγώ ενώ ήμουν για μερικές βδομάδες στην Πόλη δεν κατάφερα να τη δω και πήρα το μυθιστόρημα που βασίστηκε η ταινία. Αυτό έχει γραφτεί αρκετά χρόνια πριν από τον Γιλμάζ Καράκογιουνλού και πρωτοεκδόθηκε μάλλον το 2000.

    Συγχαρητήρια επίσης για την πράγματι σωστή άποψη (όπως την καταλαβαίνω) ότι δεν μπορείς να περιμένεις από μια κατά βάση εμπορική παραγωγή να λύση προβλήματα και να τα βάλει στη θέση τους πράματα όσα δεν κατάφεραν οι πολιτικοί του κ. Ουζούνογλου 60 χρόνια τώρα.

    Η ανέξοδη ρίψη δηλώσεων-ρουκετών είναι εύκολη και η ζωή έδειξε ότι είναι φαύλη. Το να βγάλει συμπέρασμα κάποιος θεατής (οπως η Ντιλέκ Γκιουβέν) ότι επειδή η ηρωίδα είναι πόρνη όλες οι Ρωμιές είναι έτσι –κι αυτό έγινε επί τούτου– ξεπερνά κάθε φαντασία σήμερα.
    http://www.guzsancisi.net/
    http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=167557
    http://www.tumgazeteler.com/?a=4654059

  2. Συμφωνούμε απόλυτα. Βεβαίως και δεν ξεχνάμε όσα πέρασε η ομογένεια, όμως δεν κάνουμε καλύτερη τη θέση της όταν οξύνουμε επίτηδες τα πράγματα. Η Ελλάδα την ομογένεια την άφησε αβοήθητη, όταν έπρεπε να την στηρίξει. Οπως λέει ο φίλος Dimostenis Yagcioglu, που ήρθε από την Πόλη:

    «Η ταινία, απ’όσα έχω διαβάσει, έχει πολλές αδυναμίες, και κινηματογραφικά αλλά και ως προς την προσέγγισή της στο θέμα. Πάντως πρέπει να μην ξεχνάμε τρία πράγματα:
    (α) ‘Οτι είναι πολύ σημαντικό ότι γυρίστηκε στην Τουρκία μια ταινία που διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια ντροπιαστικών γεγονότων για το τουρκικό έθνος, και δεν διστάζει να τα παρουσιάζει ως ντροπιαστικά.
    (β) Ότι η ταινία δεν είναι ντοκυμανταίρ. Ότι βασίζεται σ’ένα μυθιστόρημα που αναπόφευκτα αντικατοπτριζει την υποκειμενική άποψη του συγγραφέα.
    (γ) Ότι στην Ελλάδα δεν γυρίστηκε ταινία για τα Σεπτεμβριανά (μόνο για τις απελάσεις του 64 – Πολίτικη Κουζίνα). Γιατί άραγε; Άν κάποιος Έλληνας έκανε μια ταινία για τα Σεπτεμβριανά, πώς θα την έκανε; Θα έμοιαζε η ταινία με την Πολίτικη Κουζίνα ή θα ήταν ένα αντιτουρκικό παραλλήρημα;

  3. Είμαι 23 χρονών και ασχολούμαι με την τούρκικη γλώσσα εδώ και 6 χρόνια.Θέλω πολύ να την μάθω και αυτήν και τον πολιτισμό τους χωρίς όμως να εγκρίνω τις πράξεις του παρελθόντος…Η τούρκικη σκλαβιά εννοείται πως είναι ένα τεράστιο πλήγμα στην ιστορία των Ελλήνων, οι προκαταλήψεις και οι εθνικισμοί όμως δεν θα σβήσουν τα γεγονότα του παρελθόντος!Ποτέ δεν θα θεωρήσω έναν τούρκο αδερφό μου,ας σεβαστούμε όμως το γεγονός ότι ένας άνθρωπος που έζησε τα γεγονότα δεν ντράπηκε να μιλήσει.Κάθε άποψη είναι σεβαστή,αλλά είναι κρίμα να παραλληλήσουμε όλες τις ελληνίδες με πόρνες.Οπως και ο ήρωας της ταινίας,ο Μπαχτσέ,έτσι και οι τούρκοι ξέρουν πως είναι αργά για άφεση αμαρτιών.Μόνο και μόνο επειδή βούρκωσε η τούρκικη νεολαία αξίζει να δούμε την ταινία και να αφεθούμε στην ατμόσφαιρα.Οπως παρακολουθούμε τις αμερικάνικες ταινίες παρ’ολη την καταστροφή που έχουν προκαλέσει οι αμερικάνοι σε όλο τον κόσμο γιατί όχι και αυτην…?

  4. […] εδώ ο αντίλογος για την […]

  5. […] Μαύρη επέτειος σήμερα για την ομογένεια της Πόλης, αφού, πριν από 55 χρόνια, µια έκρηξη στη Θεσσαλονίκη γίνεται η αφορµή για έναν πρωτοφανή διωγµό των Ρωµιών της Πόλης, που προκάλεσε τεράστιες καταστροφές στα σπίτια και την οικονοµική τους δραστηριότητα. Τα σημερινά “Νέα-Σαββατοκύριακο” κυκλοφορούν με την πολυσηζητημένη ταινία “Πληγές του Φθινοπώρου”: δες τις αναρτήσεις μου, εδώ και εδώ… […]

  6. Thank you for the information. I think that the film will be very interesting!

Σχολιάστε