Αύριο η ‘λειτουργία’ στην Αγιασοφιά?

Σε σχέση με το πολυσυζητημένο θέμα της (σχεδιασμένης για αύριο) απόπειρας να τελεσθεί Θεία Λειτουργία στην Αγία Σοφία της Πόλης, ο αναγνώστης, και φίλος πλέον,  ΠανΚαπ μου έστειλε το παρακάτω σχόλιο με τις (εμπεριστατωμένες) απόψεις του. Διάβασε και κρίνε:

«Αγαπητέ Ταξιδιώτη,

το θέμα σηκώνει πολλά λόγια και πολλά σχόλια, τόσα όσα χωράει η απύθμενη και επικίνδυνη ανθρώπινη βλακεία. Πριν ένα χρόνο σου είχα στείλει σχόλιο στην ανάρτηση που είχες κάνει για την πρωτοβουλία αυτού του  ελληνοαμερικανού πρώην γερουσιαστή Κρις Σπύρου. Τονίζω το ‘πρώην’, διότι πιστεύω ότι όλη αυτή η κίνηση γίνεται εκ μέρους του ακριβώς επειδή καίγεται να παραμείνει στην επικαιρότητα και να μην τον φάει το σκοτάδι της λήθης. Δεν διστάζει να καπηλευτεί τα ιερά του γένους, προκειμένου να συσπειρώσει γύρω του συναισθηματικά ευαίσθητους και ευάλωτους ελληνοαμερικανούς, αλλά και άλλους ομογενείς, για να του προσφέρουν δύναμη, κύρος, ψήφους και χρήμα. Ότι έγραψα πέρσι εξακολουθεί να ισχύει. Εν τω μεταξύ έγραψε, στο δικτυακό τόπο Amen.gr, ένα πολύ ωραίο άρθρο ο πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, π. Γεώργιος Τσέτσης, το οποίο σας συνιστώ να διαβάσετε εδώ.

Στις 13-4-2010, η Οικουμενική Ομοσπονδία Κωνσταντινουπολιτών εξέδωσε σχετική ανακοίνωση που μπορείτε να διαβάσετε εδώ. Επίσης, πολύ διαφωτιστικό είναι το άρθρο του καθηγητή και Μ. Ιερομνήμονος, Αριστείδη Πανώτη, που αναφέρεις και εσύ με παραπομπή. Ωραίο και το άρθρο της Σοφίας Πακαλίδου, στον Αγγελιοφόρο της 6ης Σεπτεμβρίου 2010, με τίτλο: «Αγία Σοφία, όταν τα «λόμπι» κάνουν πολιτική!».

Πριν λίγες ημέρες, υπεύθυνοι της ιστοσελίδας «Rib and Sea», αφού δημοσίευσαν την είδηση για «Λειτουργία της Αγ. Σοφίας στις 17 Σεπτεμβρίου 2010», επιχείρησαν να διασταυρώσουν την είδηση. Η επιστολή που έλαβαν, και αποτύπωνε την επίσημη θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου,  έχει ως εξής:

«Εις απάντησιν προς το από 27ης Αυγούστου ενεστώτος έτους γράμμα της υμετέρας αγαπητής Εντιμότητος, σεπτή εντολή της Α. Θ. Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, γνωρίζω υμίν ότι το Οικουμενικόν Πατριαρχείον ουδεμίαν γνώσιν έχει περί δήθεν τελέσεως Θείας Λειτουργίας εις την Αγίαν Σοφίαν, και μάλιστα εις συγκεκριμένην ημερομηνίαν εντός του τρέχοντος έτους, και επομένως αι σχετικαί διαδόσεις είναι απλώς φήμαι, αβάσιμοι και ανυπόστατοι. Διαβιβάζω δε υμίν την αγίαν Πατριαρχικήν ευλογίαν ως εφόδιον εν τω αγώνι του βίου, διατελώ μετ’ ευχών και αγάπης. Εν τοις Πατριαρχείοις, τη 31η Αυγούστου 2010 Αρχιμανδρίτης Ελπιδοφόρος Λαμπρυνιάδης, Αρχιγραμματεύς».

Δυστυχώς, βλέπουμε κάποιους εκ του ασφαλούς ψευτοπατριώτες, οργανωμένους ως προτεστάντικη σέχτα φανατικών «πεφωτισμένων»,  να δαιμονοποιούν το Οικουμενικό Πατριαρχείο στα μάτια του γένους, κατηγορώντας τον πατριάρχη και τους περί αυτόν ως ‘πράκτορες του νεοοθωμανισμού’, ‘όμηρους’, ‘δούλους’ και ‘εκπροσώπους του Ορθόδοξου ραγιαδισμού’, ‘στους οποίους δεν αναγνωρίζουν το δικαίωμα να παζαρεύουν με τους αφέντες τους (τούρκους) για χάρη της δική τους προσωπικής επιβίωσης τον ιερό αυτό τόπο’. Από την άλλη, τώρα που η τουρκική κυβέρνηση έχει αρχίσει σιγά – σιγά να δείχνει πολιτισμένη συμπεριφορά προς το Πατριαρχείο και να κάνει δειλά κάποιες παραχωρήσεις, το δαιμονοποιούν και στα μάτια του τουρκικού λαού, ενεργώντας προβοκατόρικα και αποσταθεροποιητικά. Με τέτοιες ενέργειες θα υποχρεώσουν το Πατριαρχείο και το Ελληνικό κράτος, για κάθε βήμα που νομίζουμε ότι κάνουμε μπροστά, να υποχωρούμε τρία πίσω και με την πλάτη στον τοίχο. Από τον τρόπο που λειτουργούν οι ‘αγιασοφίτες’ φαίνεται ότι δεν έχουν κάποιο σύμβουλο θεολόγο (τα θρησκευτικά τους είναι επιπέδου νηπιαγωγείου), ούτε καν φιλόλογο (δες πως συντάσσουν τις ανακοινώσεις τους). Έχουν όμως ‘made in America’ συμβούλους επιχειρήσεων και marketing, επικοινωνιολόγους και στατιστικολόγους. Ο κ. Σπύρου κάνει ανέξοδους τσαμπουκάδες, έτοιμος να ανακρούσει ευσχημόνως πρύμναν, ήδη δήλωσε, πλήρης αγωνιστικού πνεύματος στις 2 Σεπτεμβρίου 2010, ότι: «Αν δεν μας επιτρέψουν να κάνουμε τη λειτουργία στην Αγία Σοφία, θα την κάνουμε στα σύνορα». Διάφοροι αφελείς τον ακολουθούν και βάζουν χρήματα εκφράζοντας τον ενθουσιασμό τους γιατί «θα είναι πολύ τυχεροί που θα βρίσκονται ανάμεσα σε εκείνους που θα ζήσουν από κοντά αυτή την ωραία εμπειρία ανήμερα της γιορτής (sic)» (βλέπε Espressonews.gr). Ταξιδιωτικά γραφεία στις ΗΠΑ,  αλλά και σε Θεσσαλονίκη, επιδίδονται σε ‘ιερές μπίζνες’  και εξαπάτηση ‘θρησκευτικών τουριστών – σταυροφόρων’,  όπως και με την περίπτωση Σουμελά. Το ελληνικό κράτος, όμως, γιατί δεν παίρνει θέση και μέτρα; Διότι αυτό θα υποστεί τις μεγαλύτερες συνέπειες μετά το Πατριαρχείο και τους Πολίτες. Αυτό θα τρέχει μετά σε ρόλο πυροσβέστη. Ο ‘παναγριώτατος’ (ναι σωστά διαβάσατε, δεν είναι λάθος) μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, τί δουλειά είχε σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον κ. Σπύρου. Συμφωνεί με τις απόψεις του και τον νομιμοποιεί;

Διάφοροι ‘σαλεμένοι’ που βλέπουν ότι είναι καλή ευκαιρία να εγγραφούν στο Μαρτυρολόγιο της Εκκλησίας, ας πάνε με τον κ. Σπύρου στην κεντρική πλατεία της Καμπούλ ή της Τεχεράνης να κάνουν τον σταυρό τους και δημόσια προσευχή. Πριν όμως γίνει αυτό, μάλλον τους χρειάζεται αυτό που έκαναν κάποιοι πραγματικά φωτισμένοι γεροντάδες του Αγ. Όρους, στα χρόνια της τουρκοκρατίας. Όταν κανένας υπέρμετρα φλογερός, συνήθως νεόκοπος, μοναχός έμπαινε στον εγωιστικό πειρασμό να ζητήσει άδεια να πάει στην Πόλη και, κάνοντας δημόσια ομολογία πίστεως να μαρτυρήσει για τον Χριστό, τον έπιαναν και του έδιναν ένα καλό μπερντάχι, ως πρόγευση του τι είχε να αντιμετωπίσει ο επίδοξος μάρτυς. Αλάνθαστη μέθοδος για να καταλάβουν τα ψώνια κάθε εποχής πως με τον εγωισμό τους κινδύνευαν όχι μάρτυρες και ήρωες να γίνουν αλλά γιουσουφάκια. Οι ήρωες και οι μάρτυρες διακρίνονταν για την ταπεινοφροσύνη τους και όχι για λεονταρισμούς.

Σχετικά με το πότε γιορτάζει η Αγία Σοφία. Σίγουρα δεν γιορτάζει στις 17 Σεπτεμβρίου. Στο περσυνό μου σχόλιο είχα γράψει ότι με τα θρησκευτικά μου του δημοτικού γιορτάζει την Πεντηκοστή, διότι, όπως ήξερα, η Αγία Σοφία της Θεσσαλονίκης γιορτάζει την Πεντηκοστή. Διάβασα και άκουσα θεολόγους και ιερωμένους να υποστηρίζουν ότι αυτό είναι λάθος και ότι πρέπει να γιορτάζει την Μεσοπεντηκοστή. Στο άρθρο του Αριστείδη Πανώτη, που μνημονεύσαμε παραπάνω, αναφέρεται ο ναός εγκαινιάστηκε στις 27 Δεκεμβρίου και από τότε εόρταζε κάθε χρόνο αυτήν την ημερομηνία και όχι στη μνήμη κάποιου Αγίου. Κατά τα τότε κρατούντα, οι ναοί «εόρταζαν μόνον τα γενέθλια των εγκαινίων τους». Σύμφωνα με τον καθηγητή του Παν/μίου Κρήτης, Θεοχάρη Δετοράκη, και το βιβλίο του «ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ-Ο Ναός της του Θεού Σοφίας», εκδόσεις ΕΦΕΣΟΣ 2004, στη σ. 67 διαβάζουμε ότι «… έχει παρατηρηθεί ότι ο Ναός της Αγ. Σοφίας δεν βλέπει κανονικά προς την Ανατολή, όπως όλες οι ορθόδοξες εκκλησίες, αλλά στρέφεται λίγο ΝΑ, σε γωνία 33,7 μοιρών. Σωστά παρατηρεί ο Προκόπιος ότι ο Ναός προσανατολίσθηκε προς «ανίσχοντα ήλιον». Ο ναός, αφιερωμένος στο δεύτερο πρόσωπο της Αγ. Τριάδας τον Ιησού Χριστό, τιμάται την ημέρα των Χριστουγέννων, δηλαδή την ημέρα της επιφάνειας του Θεού, του νοητού ηλίου. Και επειδή την περίοδο αυτήν ο ήλιος βρίσκεται στο χειμερινό ηλιοστάσιο, ήταν φυσικό οι αρχιτέκτονες να προσδιορίσουν τον άξονα του Ναού προς το σημείο του ορίζοντα από το οποίο φαίνεται να ανατέλλει ο ήλιος αυτήν την εποχή του έτους». Περισσότερα στο forum ‘Ψαλτολόγιον’ του διαδικτυακού τόπου analogion.

Κατά την πρόσφατη λειτουργία στην Παναγία Σουμελά, το Πατριαρχείο έπρεπε να βαδίσει μέσα σε ένα διπλωματικό ναρκοπέδιο. Οι έγκαιρες και σοφά στοχευμένες παρεμβάσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη απέτρεψαν κάθε ακραία εκδήλωση, βάζοντας φρένο σε θερμόαιμους πολιτικούς που θα συμμετείχαν σε παρεξηγήσιμες εκδηλώσεις. Τώρα πως θα αποτραπούν οι ενέργειας που υπονομεύουν την, με διαλλακτικό πνεύμα, προσέγγιση Πατριαρχείου και τουρκικής κυβέρνησης. Μήπως ο κ. Σπύρου πετύχει την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε Τζαμί; Ως πότε το Πατριαρχείο θα πλήττεται κυρίως από ‘φίλια πυρά’?«.

Σημείωση: καλά τα λέει ο ΠανΚαπ! Τη δική μας θέση την ξέρεις: η Αγία Σοφία είναι σήμερα μουσείο. Δηλ. τουρκικό κρατικό ίδρυμα. Σε ένα μουσείο μίας ξένης χώρας δεν μπορείς να πηγαίνεις και να επιβάλλεις τους όρους σου ως επισκέπτης, αγνοώντας κανονισμούς και ρυθμίσεις που ισχύουν για όλους τους επισκέπτες του χώρου. Εμάς πώς θα μας φαινόταν αν έναν ελληνικό κρατικό χώρο τον ‘καταλάμβαναν’ με το έτσι θέλω κάποιοι τούρκοι για να τιμήσουν πχ την μνήμη του Μωάμεθ? Για το ίδιο θέμα, βλ. και εδώ και εδώ.

~ από Ταξιδιώτης στο Σεπτεμβρίου 16, 2010.

Ένα Σχόλιο to “Αύριο η ‘λειτουργία’ στην Αγιασοφιά?”

  1. excellent!!!!!!!!!
    λυπάμαι για τον τρόπο σκέψης τους.ποιός τους όρισε τιμητές της ορθοδοξίας και του ελληνισμού? η έλλειψη σεβασμού δεν συνάδη με την ορθοδοξία ούτε με τον ελληνισμό. και αυτοί οι θερμοκέφαλοι δεν σέβονται, δεν σέβονται ούτε το κράτος που θα τους φιλοξενήσει(τους αρέσει ή όχι η Τουρκία θα τους φιλοξενήσει) ούτε την άλλη θρησκεία(δεν θα κρίνω εγώ αν καλώς ή κακώς χρησιμοποίησαν τον ναό αυτο) , ούτε το πατριαρχείο , ούτε τους Ελληνες της πόλης!!!!
    στο όνομα λοιπόν ποιων θα κάνουν αυτή την κίνηση???

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: