Περισσότερο … Αρχαιολογικό Μουσείο της Πόλης!

Σου μίλησα εδώ για το «άγνωστο» Αρχαιολογικό Μουσείο της Κωνσταντινούπολης. Ο φίλος Γιώργος Τσολάκης, με το τρομερό αρχείο, μου έστειλε αυθωρεί φωτογραφικό υλικό για να έχουμε όλοι καλύτερη άποψη για τον πλούτο των εκθεμάτων.

-.-

'Αμβων Αγίας Σοφίας Θεσνίκης, 6ος αιώνας...

Οπως με ενημερώνει ο Γιώργος, στο μουσείο εκτίθενται και οι άμβωνες από την Αγία Σοφία και τον ‘Αγιο  Γεώργιο της Θεσσαλονίκης. Μας προτρέπει δε να προσέξουμε: α) τα υπολείμματα χρωμάτων πάνω στις ανάγλυφες παραστάσεις των σαρκοφάγων («η του Αλεξάνδρου δίνεται και με τον υποτιθέμενο φουλ χρωματισμό της»), και,  β) τις λεπτομέρειες των ρωμαϊκών αντιγράφων που είναι εξαιρετικά αγάλματα!

Η σαρκοφάγος η λεγόμενη 'του Μεγάλου Αλεξάνδρου'...

...με τον υποτιθέμενο χρωματισμό της!

Ο πίνακας που εξηγεί την "χρωματική" απόδοση στη σαρκοφάγο...

Τύχη Bolu, ρωμαϊκό αντίγραφο, 2ος αιώνας μ.Χ.

Τμήμα άμβωνα από τον 'Αγιο Γεώργιο Θεσνίκης, τέλη 5ου αιώνα...

Σαρκοφάγος...

Περσική ταφική στήλη, Ergili Manyas, 5ος αιώνας π.Χ.

-.-

Η Αγία Ευδοκία...

-.-

Ημίθεος Bes, προστάτης κατά του κακού, ρωμαϊκό αντίγραφο...

~ από Ταξιδιώτης στο Μαρτίου 16, 2010.

29 Σχόλια to “Περισσότερο … Αρχαιολογικό Μουσείο της Πόλης!”

  1. πρόκειται για ένα εξαιρετικό μουσείο- η μόνιμη έκθεση για την ιστορία της Πόλης είναι βραβευμένη σε πανευρωπαϊκό επίπεδο το 1993 (νομίζω). Αν εξαιρέσει κανείς κάτι ψευτοκουλά (π.χ. τοιχογραφία με το Γαλατά και τη δήθεν σιδερένια αλυσίδα του-πλάκα έχει πάντως), αξίζει με τα χίλια. Τα καλύτερα (υπάρχουν και άλλα υπέροχα): η σαρκοφαγος με τα ανάγλυφα, όπου ο Αλέξανδρος είναι υπέροχος και το κεφάλι του ενός -από τα τρία- φιδιού από τη γνωστή βάση τρίποδα ( ανάθημα για τη μάχη των πλαταιών) στην πλατεία Ιπποδρόμου.
    υγ. καμμία πρόταση καλή από την τελευταία περιπλάνησή σου(για αγορές ή φαγητό); Πάω Πόλη την άλλη εβδομάδα (ρώτησα και τον αγγελή, αλλά δεν έχει μπει μάλλον, δεν απαντήσατε και οι λοιποί σεσημασμένοι-αν είδατε το μην. αν έχεις κάτι, ευπρόσδεκτο το μέιλ). Καλή συνέχεια στις αναρτήσεις.
    Ε.

    • Ma toses protaseis exw ston tomea Fagito!

      • όπως έχω ξαναπεί, οι προτάσεις σου (και το σύνολο των αναρτήσεων) είναι εξαιρετικά. και δοκιμασμένα (αρκετά) και από εμάς. απλώς, είπα μήπως είχες κάτι νέο και ενδιαφέρον (γενικά, όχι μόνο για φαγητό- εντάξει τρώμε πολύ)… εξάλλου η Πόλη είναι ατελείωτη… καλημέρα και καλή συνέχεια.

      • Η αλήθεια είναι ότι έχω πολύ υλικό, αλλά το αναρτώ με ρυθμό μία ανάρτηση την ημέρα, λόγω δουλειάς δεν προλαβαίνω περισσότερο… Το Zenzefil που προτείνει ο Γιώργος είναι όντως πολύ καλό, έχω φάει και εγώ. Είδες, με πρόλαβε!

      • Εγώ πάντως θα πρότεινα ένα ρεστωράν και ας θεωρείται «σικ»: το Asitane. Στο Εντιρνεκαπί, κάτω από τη Μονή της Χώρας (Καριγιέ Τζαμί). Δοκιμάστε το, αξίζει! http://www.asitanerestaurant.com/English/index.php

  2. Προς Στέλιο: Φίλε μου, θα πρότεινα να ανεβάσεις και όλες τις άλλες φωτος με τις χρωματικές λεπτομέρειες από τη σαρκοφάγο του Αλέξανδρου…η μία εδώ φωτο ολόκληρης της σαρκοφάγου δεεεεν μας πολυπείθει…ή αν δύνασαι φτιάξε ένα κολάζ φωτογραφιών, εφόσον τίθεται θέμα διαθέσιμης μνήμης. Αν ήξερα ότι θα αναρτούσες φωτος που θα αντιπροσώπευαν την πολιτισμική ποικιλία των εκθεμάτων, θα σου είχα στείλει και κάτι από τα ασσυριακά εκθέματα…

    Προς «Ε» #1: Μια αξιόλογη πρόταση φαγητού κατ’εμέ, εντελώς κεντρική (στα στενάκια του Πέρα, στο No 8 του Kurabiye sokak) και που δεν έχει απασχολήσει, νομίζω, ακόμα τους 2 σεσημασμένους bloggers είναι το φυτοφαγικό Zencefil: πανήσυχος, ωραίος χώρος, πέτρινοι τοίχοι και μενού που αλλάζει καθημερινά, προφανώς ανάλογα με τα διαθέσιμα υλικά. Σερβίρει κάπως πειραγμένη τουρκοφυτοφαγική κουζίνα (ναι υπάρχει και τέτοια, αν και έχω φάει εκεί ακόμη και πιάτο με μπουκιές κοτόπουλου), τα πιάτα ημέρας -γιατί από αυτά τα φρεσκομαγειρεμένα, θα προτιμήσετε- αναγράφονται σε μαυροπίνακα, και το προσωπικό θυμάμαι άνετα συνεννοούνταν και στα αγγλικά…αξέχαστα μου έχουν μείνει τα αλλιώς μαγειρεμένα σέσκλα, οι σούπες τους, και φυσικά τα δικά τους ψωμιά…Βιολογικές οι πρώτες ύλες τους, σε πολύ λογικές τιμές για επίχειρηση του τουριστικοεμπορικού κέντρου, και κάτι διαφορετικό μέσα στην τόση υπερπροσφορά κρέατος. Αν δε ακολουθείτε και νηστεία, σίγουρα στην «Πιπερόρριζα» (=zencefil) της Πόλης!!!

    Προς «Ε» #2: Το μεγαλύτερο (αν κρίνει κανείς από τον όγκο του εκθέματος) τμήμα της αλυσίδας του Κεράτιου το βλέπει κανείς στο Στρατιωτικό Μουσείο…άραγε, πρόκειται για «μούφα»;;;

    • Γιώργο, σταμάτα να προτρέχεις, μου «καις» τα θέματα🙂 To Zenzefil στο σοκάκι Kurabiye, ανάμεσα σε Ιστικλάλ και Λεωφόρο Ταρλάμπασι και παράλληλα προς αυτές, είναι όντως πολύ καλό, έχω φάει και το συνιστώ. Αλλά αν τα πω όλα σε μία ανάρτηση, 1ον, δεν θα είμαι λεπτομερειακός, και, 2ον, δεν θα πρέπει να δουλεύω, χεχε.

    • Στον ίδιο δρόμο βρίκσεται και ο καταπληκτικός μάστορας με τα σουτζουκάκια που περιγράφει ο Αγγελής (πού χάθηκε αυτός?). Ετοιμάζω κι εγώ κάτι σχετικό.

    • Εγώ πάντως, Γιώργο, πρότεινα στον φίλο μας ένα ρεστωράν και ας θεωρείται “σικ”: το Asitane. Στο Εντιρνεκαπί, κάτω από τη Μονή της Χώρας (Καριγιέ Τζαμί). http://www.asitanerestaurant.com/English/index.php

      Αλλη κατάσταση!

  3. Στέλιο, δεν θα «ξανακάψω θέμα», θα κυκλοφορώ με πυροσβεστήρα…και θα περνάω ακόμη πιο αραιά και πού από το blog.
    Άντε τώρα γράφετε τόσο καιρό για το Πέραν, και αυτήν την «Πιπερόρριζα» την είχατε παράμερα…κάνετε θέμα όλα τα μπλιάχ ανθυγιεινά fast τουριστοκρεατάδικα της Ιστικλάλ και πέριξ αυτής. Δώστε και κάτι εναλλακτικό. Στα γνωστά γυράδικα του εδώ Μοναστηρακίου ποτέ δεν θα πήγαινα-συνόδευα αλλοδαπό φιλοξενούμενό μου, όσο και αν επέμενε να πάει κατά κει να φάει! Έλα πλάκα κάνω…Δαγκώνουμε που δαγκώνουμε…ας δαγκώνουμε ποιοτικώς…😉

  4. Στέλιο γνωρίζω, κι έχω ανάμικτες εντυπώσεις από εκεί…άφησαν θετική εντύπωση σε μένα, αλλά αρνητική στην παρέα μου με αυτό που της σέρβιραν…και με δεδομένες τις ακριβές τιμές τους…εμείς καταλήξαμε στο συμπέρασμα: στο Ασιτανέ αν θα ξαναπάμε, θα είναι για την πλήρη γκάμα των πρωτότυπων ορεκτικών του και μόνο, και μάλιστα άνευ αλκοολούχου συνοδευτικού…Αρνητική άποψη σχημάτισα για το υψηλής εκτίμησης (και αντίστοιχα υψηλών τιμών) Hünkar στο Nişantaşi…δεν ξέρω, βλέπουν ξένο και κάτι τους «πιάνει» αλά ελληνικά- κρίνω ότι θα μου συμπεριφέρονταν αλλιώς αν στο ίδιο τραπέζι που με σέρβιραν καθόταν και ένας συμπατριώτης τους, ώστε να συννενοηθεί μαζί τους στη γλώσσα τους.
    Λοιπόν, ας δώσουμε τέλος εδώ στα του φαγητού (άσχετα με το εδώ post)-ο κάθε ουρανίσκος άλλωστε αξιολογεί όπως θέλει…Ναι, υπάρχουν ταπεινά φαγάδικα με μαμαδίστικο τσουκάλι σε διάφορες μικρές γωνιές που είναι τιμιότατα σε ό,τι προσφέρουν από κάθε άποψη!!! Πόδια χρειάζονται και χρόνος δοκιμών.

  5. Ευχαριστώ για τις προτάσεις σας, το ζενζεφίλι δεν το είχα εντοπίσει, το asitane το γνωρίζω. Ένιωσα κάπως άσχημα όμως βλέποντας πως πήρε διαστάσεις μια απλή ερώτηση (και ουχί μόνο για το φαΐ). Θεώρησα ότι όσοι πάμε τακτικά ως ταξιδιώτες στην Πόλη ανακαλύπτουμε ενδιαφέροντα πράγματα, πέρα από τα τουριστικά (όπως φαίνεται και από αυτό το blog) και -αν και δε σας γνωρίζω – μπορούμε να ρωτάμε τουλάχιστον . οκ…

    προς Γ. Τσ. : δεν έχω πάει στο στρατιωτικό μουσείο (έχεις καμμιά φωτό ; ), αλλά η αλυσίδα στο μ. Κωνσταντινουπόλεως μου φαίνεται εντελώς “μουσαντάς”.

    καλημέρα και καλές περιπλανήσεις προς όλους

    • Ma kai bebaia mporeite na rwtate, aytos einai o skopos mas🙂 Min koitate ti leme o enas ston allon, ego kai o Giorgos, eimaste filoi kai monimws …diafonoume. Exallou, kati pou einai kalo gia mena, mporei na einai kako gia ton Giorgo kai metrio gia esas: o kathenas exei ta dika tou kritiria, min …pareksigeiste kai eseis🙂

      • Ναι βρε παιδί μου κι εγώ με τα του φαγητού γίνομαι γκρινιάρα γεροντοκόρη!🙂

  6. Ναι το στρατιωτικό μουσείο αξίζει, θέλει τη μέρα του…και προσωπικά δεν έχω καταφέρει να το περιδιαβώ ολόκληρο…Κλείνει και νωρίς (νομίζω 4:30 το απόγευμα). Επίσης 3-4 το μεσημέρι θα ακούσετε στον κήπο του έξω (καιρού επιτρέποντος) και τους Μehter! Αξίζουν ως θέαμα & άκουσμα…Στο δε πωλητήριό του γερές δόσεις Ατατούρκ και λοιπά περί ισχυρού έθνους (μόνο σε αυτό το πωλητήριο θα εντοπίσετε το πάμφθηνο γνήσιο cd με τα εμβατήρια των Mehter- ό,τι άλλο εντοπίσετε για αυτούς στα δισκάδικα, είναι χειρίστη παραγωγή αντιγραφής). Πάτε άνετα περπατώντας από την πλατεία Τάξιμ προς Νισάντασι, μετά τα γνωστά γιγαντοξενοδοχεία.

    ΥΓ: Οι φωτος μου αμέτρητες, κυρίως σχετικά με τον περίεργο οπλισμό των πρώτων Οθωμανών…όλοι οι σουλτάνοι σε ωραιότατα πορτρέτα, και φυσικά σπέσιαλ αίθουσα περί Αλώσεως, την οποία πέρυσι το Πάσχα που βρέθηκα εκεί, την είχαν κλειστή λόγω ανακαίνισης. Να πάτε! Φυσικά καμία σχέση με το Πολεμικό Μουσείο Αθηνών, αν πάτε με την ανάλογη προδιάθεση…

  7. τα καλύτερα μεζεκ(δ)λίκια τα έχω φάει στα Θεραπειά.Είναι λίγο
    μακριά βέβαια, αλλά αξίζει τον κόπο.Για τα πιλάφια,γενικά,τί λέτε;Έχετε φάει πίτσα παστουρμά;Εκλαιράκια και προφιτερόλ με σοκολάτα απο την κατσαρόλα που τρώγονται με το πηρούνι που έχεις για τις ψείρες(σουτζουκάκια σε μέγεθοε μεγάληε ψείρας).

  8. […] … ανταποκριτής μας, Γιώργος, που μας διέθεσε και το υλικό για το Αρχαιολογικό Μουσείο της Πόλης, μου στέλνει […]

  9. Αρχες Μαΐου επισκεφτηκα για πρωτη φορα τη Πολη μετα απο προσκληση του φιλου μου Ιμπραημ που ειχαμε μεγαλωσει μαζι στο εξωτερικο
    Βρεθηκαμε μετα απο μερικα χρονια.
    Μετα απο τρεις κουραστικες ημερες ξεναγησης ηρθε και η ωρα να γνωρισω και την νυχτερινη ζωη της Πολης.

    Το πολυποθητο βραδυ περιμενα τον φιλο να ερθει να με παρει απο το ξενοδοχειο.Τα λεπτα περνουσαν και ο Ιμπο πουθενα, ουτε και στο τηλεφωνο απαντουσε.
    Ο τυπος απο τη ρεσεψιον που δεν τον ειχα δει τις προηγουμενες ημερες αρχισε να με εκνευριζει με το σινιορ να καλεσω ενα ταξι, σινιορ μηπως ενα καφε, σινιορ μια ομπρελα για αργοτερα που ισος βρεξει. Ρε μανια αυτος με το »σινιορ» και του το ειπα δυο φορες οτι δεν ειμαι Ιταλος ουτε και Μεξικανος

    Μετα απο μια ωρα καθυστερηση ευτασε ο φιλος μου Ιμπο. Ζητησε χιλια συγνωμη και μου ειπε οτι δεν γινοταν να ερθει νωριτερα και οτι εχει κανονισει κατι πολλη καλο στο »Πανοραμα
    Δεν θελησα να τον στεναχωρισω και δεν ρωτησα παραπερα και ξεκινησαμε.

    Ενα ταξιδι που κρατησε δυο ωρες ευτυχος ειχαμε να πουμε και να θυμηθουμε τοσα πολλα που δεν καταλαβα πως περασαν.

    Αρχισα να αμφιβαλω για το Πανοραμα γιατι μου φαινοταν ερημικα και η Πολη μακρια.
    Ξαφνικα φωτα πολλα κατι σαν φωταγωγημενη βιομηχανικη ζωνη.
    Οχι μου ειπε ο Ιμπο αυτο ειναι το Πανοραμα και αυτο στη μεση με τα πολα τα χρωματα ειναι το »Marble king»
    τοτε μου ξεφυγε ενα δυνατο Woww!
    Στην τεραστια πυλη αυτου του συγκροτηματος δεξια και αριστερα φυλακες με σκυλους,
    Ανοιξαν χαιρετισαν και περασαμε.
    Γελασε.. ουτε μυγα περναει εδω μεσα μου ειπε.
    Καλα τοτε, εσυ και εγω πως … ρωτησα.
    Εγω! μου απαντησε στα Ελληνικα μενω και δουλευω εδω και εσυ εισαι φιλος.
    Τοτε θυμηθηκα οτι τα λιγα Ελληνικα τα μιλουσε μονο οταν ηθελε να μου κανει πλακα η εκπληξη.

    Οι εκπληξεις δεν σταματησαν απο εκεινη τη στιγμη μεχρι που αφησα πισω μου το Marble king.
    Την επομενη που ξυπνησα ολα τα πραγματα μου που ειχα αφησει στο ξενοδοχειο τα βρεθηκα στο δωματιο μου.
    Ολα τα ειχε κανονισει ο Ιμπο.
    Την μεγαλυτερη εκπληξη μου την κρατησε για την τελευταια ημερα οπου μου ανοιξε μια πορτα και μου ειπε
    »εγω θα σε περιμενω εδω εξω δες μονος»

    Οταν μετα απο αρκετη ωρα βγηκα εξω στο μυαλο μου τριγυριζαν χιλιαδες ερωτησεις.
    Με προλαβε ομως ο Ιμπο με επιασε απο τα μπρατσα που δεν το συνηθιζε παρα μονο οταν δεν καταλαβαινε κατι με κοιταξε στα ματια για λιγο και με ρωτισε:
    »πες μου τους ειδες ολους – σε αυτον που ειναι ακομη κλειστος βρισκετε ο μαρμαρωμενος;»
    Αυτος που ειναι ακομη ‘κλειστος» ειναι ο μεγαλυτερος Σαρκοφαγος που ειδα ποτε μου!

    Nik

  10. […] με πληροφόρησε ο φίλος Γιώργος από την Αθήνα, στο περιοδικό “Γλυκές Ιστορίες” του Στ. […]

  11. το πρωτο ημιχρονο!

  12. Ρε ρε να μην πάρω νωρίτερα χαμπάρι αυτόν τον Nik με τον Ίμπο και τΟν Σαρκοφάγο τον μεγαλύτερο…
    Στέλιο έχουμμε το μέιλ του Nik;

Σχολιάστε

 
