To «3-μπάλκονο» τέμενος της Αδριανούπολης…

Uc Serefeli400

Φωτό: Γ.Τσολάκης

Σου έχω πει ότι η Αδριανούπολη είναι η «ενδοχώρα» της Κωνσταντινούπολης. Οπότε, κάθε είδηση ή νέο για την πόλη αυτή και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Θράκης, έχει θέση και στο μπλογκ μας. Ο φίλος και αναγνώστης Γ. Τσολάκης, σε συνέχεια του υλικού που μας έστειλε για το Μουσείο Υγείας της Αδριανούπολης, μας κάνει και ένα άλλο «δωράκι» από εκεί:  το «3-μπάλκονο τέμενος« (Üç Şerefeli Camii, üç=τρία), εποχής προ Σελιμιγιέ, αγνώστου αρχιτέκτονα-καλλιτέχνη… Ο Γιώργος μας διευκρινίζει ότι στην αυλή του εν λόγω τεμένους εκτελούνταν εκτεταμένα έργα αποκατάστασης, κυρίως στις νωπογραφίες, κι έτσι απέφυγε  να στείλει φωτογραφίες από τα τμήματα αυτά. Μας πληροφορεί επίσης ότι πολλοί θεωρούν ότι ο Μιμάρ Σινάν από το 3-μπάλκονο αυτό τζαμί ίσως αντέγραψε την ιδέα του μιναρέ με 3 εξώστες, που εφάρμοσε στο παρακείμενο Σελιμιγιέ.

Uc Serefeli401

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Οι αναλυτικές πληροφορίες που μας δίνει ο Γιώργος:

«Το τέμενος με τους 3 εξώστες (Üç Şerefeli Camii): οικοδομήθηκε μεταξύ 1437 και 1447 από τον σουλτάνο Murad II. Ο αρχιτέκτονας δεν είναι γνωστός, θρυλείται ωστόσο ότι ήταν παραπληγικός. Το όνομα ουσιαστικά αναφέρεται στα 3 μπαλκόνια που φέρει ο ψηλότερος από τους 4 μιναρέδες. Ο εν λόγω μιναρές ανέρχεται στα 67 m, βρίσκεται στη νότια γωνία του συγκροτήματος, και φέρει ερυθρόλευκο διάκοσμο σε σχήμα ζιγκ-ζαγκ. Ο 2ος σε ύψος ανατολικός μιναρές έχει 2 εξώστες, ενώ στους υπόλοιπους δύο μικρότερους μιναρέδες (βόρειος και δυτικός) απαντά ένας εξώστης στον καθένα. Εντυπωσιακός και ασυνήθιστος είναι ο ερυθρόλευκος σπειροειδής διάκοσμος (burmali ή yivli) του δυτικού μιναρέ. Στο σχέδιο αυτού του τεμένους συμπεριλαμβάνονται αρχιτεκτονικά στοιχεία σελτζουκικού τύπου (ανάλογα με αυτά των τζαμιών στο Ικόνιο και την Προύσα), αλλά και ο γνήσιος οθωμανικός ρυθμός ο οποίος τελειοποιήθηκε αργότερα στα διάσημα τεμένη της Πόλης. Έτσι, στο Üç Şerefeli Çamii, σελτζουκικού ύφους είναι οι μικρότεροι τρούλοι πάνω από τετράγωνους χώρους, ενώ ο κύριος τρούλος έχει διάμετρο 24 m, αναπτύσσεται πάνω σε εξάγωνο τύμπανο με 12 παράθυρα, υποστηρίζεται δε από δύο τοιχοδομές και ισάριθμες ογκώδεις εξαγωνικές κολώνες. Έξω από τον κύριο χώρο προσευχής αναπτύσσεται ανοικτή αυλή η οποία περιβάλλεται στις τρεις πλευρές της από ισάριθμες αψιδωτές στοές με τρούλους, που στο εσωτερικό τους φέρουν νωπογραφίες ακόμη και με στοιχεία μπαρόκ. Στο κέντρο της αυλής υπάρχει σιντριβάνι καθαρμού (şadιrvan), ένα άλλο καινοτόμο στοιχείο που καθιερώθηκε αργότερα».

Uc Serefeli405

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Uc Serefeli412

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Uc Serefeli413

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Uc Serefeli418

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Διάβασε  και δες περισσότερα εδώ

Uc Serefeli415

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Uc Serefeli419

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Uc Serefeli422

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Uc Serefeli426

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Uc Serefeli427

Φωτό: Γ. Τσολάκης

Uc Serefeli457

Φωτό: Γ. Τσολάκης

~ από Ταξιδιώτης στο Νοεμβρίου 15, 2009.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: